Kray dla początkujących
Mamy nadzieję, że poniższe rady pozwolą Państwu na uzyskiwanie perfekcyjnych wizualizacji projektów wnętrz.
Rodzaje światła
W PRO100 mamy do czynienia z trzema rodzajami światła: słonecznym, rozproszonym i halogenami. Jest to prosty model bardzo złożonego zjawiska. W modelu tym np. światło rozproszone nie daje cienia, a promień światła napotykając na obiekt nie jest od niego odbijany. Renderer Kray naśladuje natomiast wszystkie fizyczne zjawiska związane z zachowaniem światła. Możemy dzięki temu obserwować miękkie cienie od światła rozproszonego, rozmycia odbić, zniekształcenia w elementach przezroczystych itd.
Najważniejszym dla użytkownika światłem w Kray'u, tak jak w rzeczywistości, jest światło rozproszone. Można by je nazwać "dziennym". Właśnie ten rodzaj światła wpada do pomieszczenia przez okno i oświetla je przez cały dzień. Siła światła rozproszonego jest "przenoszona" z PRO100, ale możemy ją regulować odpowiednim suwakiem w interfejsie renderera.
Porównanie sceny oświetlonej światłem rozproszonym w Kray'u (po lewej) i w PRO100 (po prawej). Warto zwrócić uwagę na realistyczne oświetlenie narożników i przebarwienie ścian kolorem odbitego od podłogi światła.
Innym, w zasadzie nieistniejącym w PRO100, rodzajem światła w Kray'u jest fluorescencja. Jest to nic nic innego, jak światło rozproszone generowane przez element pokryty materiałem o wysokiej fluorescencji. Na przykładzie poniżej źródłem światła jest formatka pokryta materiałem o właściwościach pokazanych na ilustracji obok. Jest to w tym pomieszczeniu jedyne źródło światła. W PRO100 formatka ta emituje jedynie poświatę nie stanowiąc źródła światła. Praktycznym zastosowaniem tego rodzaju światła jest tworzenie listew LED.
Źródło światła fluorescencyjnego rendererze Kray dla PRO100 i ustawienia właściwości materiału generującego takie światło.
Znane nam z PRO100 światło słoneczne oraz światło halogenów jest przenoszone do Kray'a i jest wyświetlane zgodnie z ustawieniami w programie. Ogólne wzmocnienie lub osłabienie tych zjawisk możliwe jest za pomocą odpowiednich suwaków w oknie renderera.
Pomieszczenie
Wizualizacja jest tym lepsza im bardziej projekt zbliżony jest do rzeczywistości. Warto zadbać o to, żeby pomieszczenie było oświetlone tak jak w rzeczywistości. Np "wpuścić światło" do pomieszczenia przez okno i przez drzwi. Jeżeli nie ma w projekcie ścian z elementów, warto posłużyć się przyciskami "Ściany" w oknie renderera. Włączenie każdego z przycisków powoduje, że dana ściana przestaje przepuszczać światło, czyli jak w rzeczywistości zaczyna brać udział w odbijaniu światła. Oznacza to również, że nie dostaje się przez tę ścianę światło z zewnątrz. W skrajnym przypadku wszystkich ścian pokrytych materiałami i włączonych wszystkich sześciu przycisków, pomieszczenie, w którym nie ma innych źródeł światła, będzie czarnym prostokątem.
Dobrym pierwszym krokiem do uzyskania wysokiej jakości wizualizacji jest zbudowanie odpowiadającego rzeczywistości, realnie oświetlonego pomieszczenia.
Pomieszczenie oświetlone światłem rozproszonym wpadającym przez okno i drzwi, oraz światłem słonecznym wpadającym przez drzwi.
Nauka i eksperymenty
Zjawiska, z którymi mamy do czynienia w renderingu są bardzo złożone. Zauważenie wpływu zmian pewnych ustawień w skomplikowanym projekcie może być trudne. Warto poświęcić czas na sprawdzenie jaki wpływ na efekt renderingu mają poszczególne zjawiska renderując bardzo proste sceny, np. pomieszczenie z oknem, pojedynczą szafkę oświetloną różnymi rodzajami światła, pojedyncze różne rodzaje światła, kilka formatek o różnych właściwościach materiałów itd.
Więcej informacji o używaniu renderera Kray znajdą Państwo również na naszym kanale You Tube oraz w naszym FAQ.
Zapraszamy również do przeczytania wpisu o tym jak prawidłowo oświetlić projekt znajdujęcego się pod tym ADRESEM.
Poniżej zamieszczamy przykłady wizualizacji projektów wnętrz wykonanych w PRO100 Kray:
Komentarze 0